Rabu, 29 Desember 2010

Twitter atau Facebook

twitter-vs-facebook.jpg

Twitter atau Facebook? Atau Keduanya? 
Fenomena rangkaian sosial masih dalam masa kanak-kanak dan masih harus dilihat persis rangkaian yang mungkin menjadi 800-pound gorila dalam ruangan tersebut. Hal ini mengingatkan pada dotcom 90-an, ketika saya bekerja di industri carian; puluhan venture-backed syarikat carian berjuang untuk mengekalkan penguasaan dan carian muncul untuk menjadi suatu komoditi, dengan potensi pendapatan yang terhad, atau jadi kami semua berfikir pada saat itu.
Sekarang ada begitu banyak rangkaian sosial berlumba-lumba untuk pengguna yang bahkan yang paling elit "Digerati" kesulitan menjaga dengan pergeseran yang selalu lansekap. Dan sebahagian besar masih berjuang untuk menemukan strategi monetization berkesan, mencampakkan keraguan pada ketahanan hidup jangka panjang mereka dan menunjuk ke konsolidasi besar-besaran di beberapa titik.

Evolusi Jaringan Sosial Dibandingkan dengan Mencari

Di saat-terkenal era dotcom, Yahoo, Lycos, Excite dan yang lainnya berkembang menjadi portal dalam sebuah upaya putus asa untuk menemukan cara untuk membuat wang, kerana tidak ada yang benar-benar menemukan cara yang efektif untuk menguangkan carian. Itu, hingga syarikat-syarikat seperti Goto.com (yang menjadi Overture dan akhirnya dibeli oleh Yahoo) dan Google menemukan konsep carian berbayar dan kontekstual, bayar untuk klik iklan model. Sisanya adalah sejarah dan kita semua tahu siapa yang memenangi perang.
Jadi sepertinya hari ini bahawa aplikasi seperti Twitter dan Facebook, sementara menarik pengguna baru pada tingkat yang mencengangkan belum sepenuhnya ditetapkan model perniagaan mereka dan 800-pound gorilla belum muncul. Hal ini masih di awal permainan dan, seperti carian di pertengahan tahun 90-an, pada akhirnya pemenang dalam ruangan rangkaian sosial mungkin tidak bahkan belum ada, tapi aku akan menyatakan bahawa Twitter dan Facebook yang muncul sebagai pesaing berpotensi untuk mendominasi.
Perbezaan antara dua rangkaian yang substansial dan dalam beberapa hal perbandingan langsung antara dua sebenarnya sukar untuk dibuat. Twitter adalah sederhana dan terasa seperti Google lakukan pada tahun 1998, sementara Facebook menawarkan portal-seperti antara muka agak mengingatkan kita pada Yahoo.

Elemen kunci dari Facebook dan Twitter

Facebook menarik bagi orang-orang yang ingin berhubungan kembali dengan teman lama dan mencari ahli keluarga atau kawan-kawan baru talian; yang Mashup ciri seperti email, instant messaging, gambar, dan video sharing, dll terasa akrab, sementara kericau adalah agak sukar untuk mendapatkan memeluk awalnya.
Kebanyakan orang bisa dengan sangat cepat memahami bagaimana menggunakan Facebook untuk bisa berhubungan dengan teman dan keluarga, menggunakannya untuk berkongsi fikiran, gambar, dll Seperti MySpace tetapi lebih ditujukan untuk orang dewasa daripada remaja, Facebook merupakan rangkaian sosial Portal; memanggil anda untuk tidak pergi, tapi lebih untuk bertahan dan berkomunikasi di dalam rangkaian.
Twitter di sisi lain, menggalakkan anda meraih cita-cita dalam ukuran byte-potongan dan menggunakan update sebagai mata melompat ke tempat lain atau hanya membiarkan orang lain tahu apa yang sedang anda sampai pada suatu waktu tertentu.

Mengapa Orang Love Facebook

Facebook menarik bagi haiwan sosial dan bisa sangat adiktif kepada orang-orang yang memiliki nafsu tak terpuaskan untuk kekal berhubung dengan rakan dan membuat kenalan baru. Bahkan, beberapa orang melaporkan mereka jarang menggunakan alat-alat email atau IM lagi dalam komunikasi sosial talian lagi, dengan mengandalkan hampir seluruhnya di Facebook untuk email, chatting, gambar, dan video sharing.
Facebook pecandu lebih suka model portal sosial versus harus log masuk ke AIM, Yahoo Messenger, Gmail, Hotmail, Flickr, YouTube, MySpace, dll Sebaliknya, Facebook memberi mereka satu alternatif untuk semua aplikasi tersebut, dengan satu login dan antara muka untuk menguruskan keperluan interaksi sosial talian. Ini menjelaskan sebahagian besar pertumbuhan Facebook letupan terus pengalaman dan mengapa syarikat dilaporkan melabur $ 200 juta dalam upgrade pusat data tahun lalu untuk memenuhi permintaan!

Mengapa Orang-orang Cinta Twitter

Kegunaan dari kegugupan tidak mudah seperti yang jelas bagi beberapa orang seperti Facebook, meskipun mungkin lebih adiktif selepas anda memahamkan tweeting; anda mendapatkan lebih banyak tanggapan langsung dan tampaknya tinggal di suatu tempat antara dunia email, instant messaging dan blogging . Twitter mendorong terus-menerus "menyambung keluar" ke mana sahaja dan, dalam hal ini, lebih analog dengan enjin pencari murni; cara lain untuk menemukan orang-orang dan kandungan di seluruh Internet.
Twitter telah dengan cepat membina kesedaran jenama dan setia, terutama di kalangan ahli teknikal; blogger, online marketer, penginjil, pada dasarnya setiap orang dengan sesuatu untuk mempromosikan tampaknya menemukan berkicau sangat berharga.
Ketika ditanya mengapa mereka mencintai berkicau, pengguna berkata seperti "Saya boleh mengajukan soalan dan mendapatkan respons seketika". Mereka mendambakan kemampuan untuk "memasuki kesedaran kolektif" daripada orang lain dalam rangkaian, idea-idea memantul daripada orang lain dengan siapa mereka akan lain tidak memiliki alat penghubung. Twitter pecandu tuntutan ini seperti pendingin air purba, di mana orang boleh berkumpul untuk menembak angin tentang topik apa pun yang ada di fikiran mereka. Twitter adalah seperti komunikasi anda menyelam ke sungai untuk berenang menyegarkan.

Komunikasi berbeza Styles untuk Berbagai Tetapan Sosial

Katakanlah anda pergi ke sebuah perkahwinan atau pertemuan sosial lainnya di mana banyak orang mengenal satu sama lain. Watak dan nada komunikasi akan ada lebih seperti menggunakan Facebook; anda berbual dengan teman lama dan kenalan, pencampuran dan berbaur dalam cara yang intim. Dalam tatacara ini, orang cenderung merasa lebih rileks dan "dalam unsur". Perbualan yang akrab dan berpusat pada berkongsi pengalaman dan Sambungan.
Sekarang, ketika anda pergi ke sebuah pesta besar atau acara sosial di mana anda tidak tahu sebahagian besar orang yang hadir, anda akan menggunakan gaya yang sangat berbeza komunikasi, lebih mirip Twitter; anda ingin bertemu orang-orang dan entah bagaimana membuat diri anda dikenali, berdiri keluar dari keramaian, membuat kesan, mempromosi diri dan membuat Sambungan baru. Twitter adalah seperti mendapatkan podium dan tidak semua orang merasa nyaman atau tahu bagaimana cara berdiri selesa dalam sorotan.
Pada kenyataannya, hampir semua daripada kita, ketika pertama kali mendekati kegugupan, cenderung menggunakannya untuk posting tak kepada update seperti "Mau makan siang", memikirkan hal itu sebagai sarana lain untuk berkomunikasi dengan teman-teman, padahal sebenarnya, lebih seperti melangkah pada ke tahap, di mana anda berkomunikasi dengan penonton dan dengan cepat menemukan bahawa anda harus menemukan suara dan mengatakan sesuatu yang bermanfaat dan menarik atau cepat kehilangan perhatian audiens. Orang-orang merujuk kepada kericau sebagai mini atau mikro blogging platform.

Jadi mana Social Network adalah Terbaik?

Sementara orang-orang fanatik akan akan menunjuk kepada salah satu berkicau atau Facebook sebagai superior, kebenaran ialah bahawa masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan dan akan cenderung lebih menarik untuk pelbagai jenis orang dan untuk alasan yang berbeza. Masing-masing dapat memiliki besar atau nilai kecil kepada sesiapa pun; itu benar-benar bergantung pada apa yang anda ingin dicapai dalam suatu situasi tertentu. Pertimbangkan beberapa pro dan kontra dari setiap rangkaian:

Twitter Kelebihan

  • Mudah dinavigasi dan mengemas, link ke dan mempromosikan apa
  • Menjangkau jauh di luar lingkaran teman
  • Satu suapan renang semua pengguna; sesiapa pun boleh mengikuti orang lain kecuali disekat
  • Alat komunikasi murni, cepat tanggap
  • Anda tidak perlu log in untuk mendapatkan update; anda boleh menggunakan aplikasi pembaca RSS
  • Sangat interaktif, extensible messaging platform dengan API terbuka
  • Banyak aplikasi lain yang sedang dibangunkan (Twitterific, Summize, Twhirl, dll)
  • Mesej teks SMS potensi pendapatan daripada rangkaian wayarles (walaupun negara berkicau saat ini mereka tidak memperoleh dipotong)
  • Potensi periklanan di masa mendatang dan / atau syarikat berasaskan langganan arus pendapatan
  • Dengan "tipis" overhead, berkicau mungkin lebih terukur daripada Facebook, memberikan keuntungan kos

Twitter Cons

  • Kemampuan terhad; menemukan orang-orang, menghantar mesej singkat, balasan langsung
  • Terhad hingga 140 aksara per update
  • Tidak semua orang menemuinya akan bermanfaat
  • Over-penekanan tentang pengiraan pengikut
  • Mudah disalahgunakan untuk spam dan meningkatkan tahap kebisingan
  • Relatif lebih kecil pangkalan pengguna dipasang
  • Belum ada strategi monetization mudah jelas

Facebook Kelebihan

  • Aplikasi mashup; menemukan orang-orang, membuat sambungan, email, instant messaging, gambar / video sharing, dll
  • Kebanyakan orang dapat dengan cepat memahami nilai berkaitan teman, keluarga dan menubuhkan kenalan; beberapa orang melaporkan mereka menggunakan Facebook bukannya email dan IM
  • Lebih menekankan pada hubungan yang mendalam dengan orang lain vs yang paling banyak Sambungan
  • "True Friends" ciri akan meningkatkan transparansi untuk Sambungan yang dipilih; hampir seperti mempunyai profil awam dan swasta
  • Besar, cepat berkembang pangkalan pengguna dipasang
  • Mewarisi simpulan, aplikasi pihak ketiga, "memberi hadiah" dan pengumpulan data peribadi membuat Facebook platform periklanan yang kuat

Facebook Cons

  • Lebih sukar untuk bernavigasi dan mengemas
  • Memerlukan pelaburan masa untuk menyedari manfaat yang berterusan
  • Memilih model memerlukan user untuk membolehkan orang lain untuk menyambung
  • Kurang akan tanggapan; kecuali anda tetap masuk dalam terus-menerus
  • Overhead mashup dan "tebal" aplikasi boleh menyekat skalabilitas, struktur kos mengasapi

Masa Depan Jaringan Sosial

Pada akhirnya, baik kericau dan Facebook hanyalah alat komunikasi; keduanya akan terus berkembang dan morph sebagai pengguna menemukan cara-cara baru untuk mengekstrak nilai dan rangkaian baik mungkin atau mungkin menjadi pemenang jangka panjang dalam rangkaian sosial yang berkembang pesat ruangan. Pada akhirnya, fakta masih harus dilihat apakah aplikasi baik yang menguntungkan, terukur dan model perniagaan yang berterusan atau apakah strategi keluar hanya untuk boleh diperolehi.
Seperti yang kita pelajari di ruangan carian, konsolidasi akhirnya akan menang. Kecuali mereka bisa menemukan cara untuk mengubah semua bola mata menjadi keuntungan, rangkaian sosial akan kehilangan perkaitan. Kelihatannya jelas bahawa pemodal ventura taruhan mereka tidak hanya akan terus menikmati pertumbuhan yang luar biasa tetapi juga akan sukses wang semua lalu lintas.
Namun, entah akan menjadi Twitter atau Facebook atau Google selepasnya akan mereka menghilang ke kaca spion teknologi dan evolusi sosial? Apa pendapat anda?

0 comments:

Posting Komentar

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More